انقلاب اسلامی ایران رهین کربلای حسینی.....
تاثیر واقعه ی عاشورابرپیروزی ومانایی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ،انقلابی که بارهبریت مرجع شیعی آغاز شد،گسترش یافت وپیروز شد،این انقلاب در هزاره ی سوم نه تنها نام تشیع
رازنده نمود ،بلکه باعث الگو گیری سایر دول غیرشیعی ازین حرکت انقلابی شد،اکنون اگر شیعه زنده است وحرفی برای گفتن دارد همه
وهمه از براین انقلاب است،این انقلاب مکتب شیعه را چون ستاره ای فروزان بر بام جهان نشاند. انقلاب اسلامی رهین عاشوراست از آن
مایه , مدد گرفت و نصرت یافت . شخصیتها, حادثه ها و کلام و سکوت آن واقعه , درسهای رهنمای انقلاب بودند. وجدان امت شیعی
ایران , آن رویداد را با خون و پوست و گوشت واستخوان لمس کرد. نسلها گذشته و نام کربلا و عاشورا, در یاد و خاطر عبور
کرد.انقلاب , مجال تاویل عینی آن خاطرات را داد. امام خمینی , رهبری کبیرانقلاب , با عاشورا,الفتی دیرین داشت . آن حادثه ,ایشان را
سوگمندانه در تب و تاب می افکند.اشک امام را, جز در مصیبت حسینی , کس بر چهره آن بزرگوار, ندید. در هیچ شرایطی از اقامه
عزای حسینی رویگردان نشد, حتی در پاریس و دراوج قیام ,از ولایت خویش , غافل نگشت و حوادث روزمره او راازاقامه عزای
حسینی و خواندن زیارت عاشورا بازنداشت . امام خمینی ,از آنان بود که اعتقاد داشت که : هیچ چیز دیگر, جایگزین احیای آن شعائر
نخواهد شد, حتی جهاد و طلب دانش را نبایستی بهانه نسیان آن قرار داد. یکی از شاگردان امام , نقل کرده اند: یکی از علماء و مدرسین
قم , قصد داشتند برای زیارت به عتبات مشرف شوند, من در خدمت امام به دیدن او رفتیم … در آن مجلس ,امام فرمودند: شما برای
زیارت به عتبا ت می روید و حوزه علمیه نجف , جای مباحثات طلبگی است , کسانی که به دیدن مشا می آیند, ممکن است بحثهای علمی
شروع کنند, مواظب باش , بحثهای طلبگی , شما رااز زیارت بازندار د(سرگذشتهای ویژه از زندگی امام خمینی ,ج4،ص46) امام
تلقی , نهضت معاصر را رهبری وارزیابی می کردند.ایشان جز در پرتواین پیوستگی , توفیق نهضت را غیرممکن می یافتند. در نامه ای
از نجف به اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در امریکا و کانادا, مرقوم فرمودند:
[پانزده خرداد که مصادف با دوازده محرم بود, سندزنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و در قبال استعمار چپ و راست بود واز شعله های فروزان نهضت سید
مظلومان , در مقابل دستگاه استبداد بنی امیه , علیهم اللعنه , بود. فداکاری ملت شجاع و متدین ایران , در سایه فداکاری حضرت
سیدالشهداء,علیه السلام , بود. باید در پناه قضیه بزرگ عاشورا, محروم و پانزده خرداد زنده و جاوید بماند]. (روحانی ،ج 2،ص516)
در مدیدایام نهضت هماوایی علنی تر شد. قیام 15 خرداد, در محرم رخ داد. سخنرانی امام در عاشورای 42, برای اولین بار در نهضت
روحانیت , شخص شاه را مورد تهاجم قرار داد. در آن سخنرانی پرشکوه , هشدار و تهدید کردند: [من به تو نصیحت می کنم : دست
ازاین اعمال و رویه بردار] . در همان سخنرانی امام , فرمودند: [عده ای از وعاظ و خطباء تهران را برده اند سازمان امنیت و تهدید
کرده اند که از سه موضوع حرف نزنند:از شاه بدگویی نکنند, به اسرائیل حمله نکنند و نگویند که اسلام در خطراست . تمام درگیریها
وواختلافات ما در همین سه موضوع نهفته است .اگرازاین سه موضوع بگذریم , دیگراختلافی نداریم].(روحانی،ج1 ،ص456) بدینگونه
عاشورا, بستر جریان صحیح نهضت بود تا جهت گیری اصلی را بنمایاند. هواداران راستین خویش را گردآورد و تپش و خیزش را در
آنان , بیافریند. واقعه قیام قم در سال 57, در ماه محرم رخ داد و این ادعا را, مجددا,مبرهن ساخت .امام , بااین دریافت , درگرامیداشت
آن واقعه نوشتند: ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد… ماهی که به نسلها در طول تاریخ , راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت . ماهی که
شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه حق به اثبات رساند…اکنون که ماه محرم چون شمشیر الهی در دست سربازان اسلام و روحانیون
معظم و خطبای محترم و شیعیان عالی مقام سیدالشهداءاست , باید حداعلای استفاده از آن را بنماید (همان،) شعارهای انقلاب از نهضت
حسینی الهام می یافت . آن گفتارها, کلام بیگانه ای نبود تا هاضمه نهضت آن را نپذیرد, صدها سال با آن خو گرفته بود و نسلهای متمادی
آن حوادث را در یاد نسل آینده , به یادگار نهادند و چنین شد که شعارهای انقلاب اسلامی , با امواج وجودی عواطف و شعور ملت
هماهنگ شد و شتاب نهضت را پدید آورد. شعار[ :نهضت ما حسینی , رهبر ما خمینی] و دهها شعار مشابه ,ازاین الگوگیری حکایت
داشت . پس از پیروزی و تهاجم گرایشهای گروهی ,امام ازاین اصالت دفاع کردند و در لزوم احیا واستمرار سنت عاشورا, تاکید
ورزیدند. آن بزرگوار, مسجد و حسینیه ها را متلازم می یافتند. عبادت و عش و حماسه را در تلفیق این دو مرکز می توان یافت .اگر در
جامعه شیعی , سنت عاشورا به فراموشی سپرده شود, رازبقای تشیع در خطر خواهدافتاد و بااین تلقیات واقع بینانه , دراوج وقائع لانه
جاسوسی و پیدایش روح حماسی ضد امریکایی ,امام در محرم سال 58, در لزوم گرامیداشت شعائر عاشورا, کوبنده ترین و مبوسطترین
سخنان راابراز فرمودند. در بخشی از آن سخنان آمده است : ائمه ,این قدراصرار کردند به این که مجمع داشته باشید, گریه بکنید… برای
این که حفظ می کنداین , (گریه و عزاداری ) کیان مذهب ما را,این دستجاتی که درایام عاشورا راه می افتند, خیال نکنند که ما این را
تبدیل می کنیم به راهپیمایی . بدینگونه امام , تبیین فرمودند که , نیروی انرژی زای انقلاب ,اتکای به نهضت عاشورااست . مقاومت در
یک جبهه نابرابر, جز درس آموزی از قیام کربلا مکن نیست . در عرصه مقابله بااستکبارجهانی , چه امید و مددی جز آن می توان
داشت ,اگر چنان اسوه ای در یاد نباشد, دیر یا زود رعب و وحشت در دل نسل انقلاب , ره می یابد و آینده ای تیره و تار در باورها,
ترسیم می گردد. پایداری واستقامت در مقابل ظلمات متراکم فتنه و نیرنگ , کار آسانی نیست , پشتوانه ای مطمئن و آینده ای روشن می
طلبد و نهضت عاشورا, تضمین گر آن اتکاء وامیداست .
منابع:
————————————————————————————
1.سرگذشتهای ویژه از زندگی امام خمینی , خاطرات سید علی اکبر محتشمی , گردآوری م . وجدانی .
2. نهضت امام خمینی , حمید روحانی , ج 1و2.
3. صحیفه نور, ج 3،،ص226.